Thursday 25 July 2013

Fatwa Jelita..

Popular..

Beberapa hari lepas, 2 gadis yang memang 'gorgeus' dan ayu menimbulkan kontroversi tanpa sengaja.

Masuk pertandingan ratu cantik yang sudah di fatwakan haram!

Kemudian, di balas balik dengan 'kritikan' (yang di tambah 'manisnya' oleh sorak suara pendokong liberal), yang rata-ratanya mempersoalkan, di mana adilnya majlis fatwa dalam meletakkan hukum kerana acara renang atau gimnastik 'di benarkan' atas nama 'sukan' tetapi pertandingan ratu cantik di haramkan atas nama 'cantik', walau kedua-duanya 'tak patuh syariat' dalam skop 'aurat'.

Ok. Bagi aku, ini bukan perlagaan antara Fatwa Kebangsaan vs Ratu Cantik. Ini lebih kepada suara 'ingin bebas' vs suara 'dilema'.

Begini. Pemahaman minda bukan ilmuan agama juga bukan ustaz macam aku ni.. Mmm... Ok. Bukan semua perkara perlukan fatwa. Fatwa ni selalunya untuk perkara-perkara yang memerlukan Ijtihad atas masalah umum. Dan kadang-kadang hukum fatwa pun berubah-rubah mengikut waktu. Perkara-perkara yang memang dah confirm 'Haram', majlis fatwa tak perlu la nak bersusah payah nak bagi fatwa.

Mendedahkan aurat itu haram, jadi perlu ke majlis fatwa keluarkan fatwa 'bahawa orang Islam di haramkan mendedahkan aurat bla bla bla...' tak.. tak... kalau majlis fatwa tak keluar fatwa hukum pun memang dah haram!

Kita sendiri punya fatwa 'Agama' yang jelas untuk sesuatu tindakan, tanpa perlu merujuk pada majlis fatwa pun. Orang Islam nak makan Bak Kut Teh di restoran Cina, takkan perlu tanya majlis fatwa hukumnya?

Sebenarnya, polemik ini dah menzahirkan isu 'serangan halus ke atas institusi agama'. Kita di serang dengan budaya  memperjuangkan 'Wanita' dalam kerangka 'keadilan' atas nama 'Islam'. Seolah Islam ini tidak adil pada golongan Wanita. Seolah wanita Islam mangsa penindasan agama dan hak mereka banyak di nafikan.

(Sebab tu aku tak suka bahas pasal Poligami!)

Benar, jika kita di dalam situasi 'sang ratu' pun confirm akan tak puas hati. Bukan pakai bikini pun! Gimnastik, renang tu pakai bikini majlis fatwa tak kecoh pun!

Aku tak nak ulas pasal 'keadilan aurat' dalam majlis fatwa. Mereka pasti lebih arif 'kenapa'. Bagi aku, 'aurat' ialah 'pilihan' dalam skop 'bersukan'. Islam tak haramkan bersukan, tapi Islam haramkan dedah aurat. Pilihan adalah pada di tangan ahli sukan tu sendiri.

Cumanya, mungkin selepas ini, majlis fatwa perlu perhalusi kembali 'keperkasaan' fatwa untuk rujukan umat dan tidak tunduk pada 'permintaan' dalam suara 'perlekehan' gelombang 'kebebasan' hak atas nama 'Islam' tapi ber'aroma' barat.

Fuh. 2 sen.


No comments:

Post a Comment