Thursday 25 July 2013

Mereka di kaki Lima..

Aku dah rasa...

Entah.. mungkin tak tahu nak rasa apa...

Setiap kali ke bank, terjumpa peminta-
peminta sedekah yang terdiri dari warga emas,
OKU, muallaf..

Aku cuba untuk melazimkan fikiran bahawa ini 'fenomena biasa' dan tak perlu concern sangat..

Tapi aku tak mampu...

Aku tahu mungkin ini sindiket atau apa-apa je
lah, itu soal kedua.. tapi tindakan?

Aku tak nak bercakap dari soal sindiket, tapi
soal kemanusiaan.

Andai mereka memang
fakir, homeless, apa seterusnya?

Aku tak menyalahkan pihak zakat, cuma aku
tertanya-tanya, di mana hak mereka daripada
Billionan kutipan zakat setiap tahun?

Atas
kerana mereka tak nak datang ke pejabat
mohon bantuan, sebab tu tak nak bagi?

Ada yang aku tanya tu, membaca pun tak
tahu, rumah tak ada, tak tahu nak pergi mana..
malah ada yang redha dengan suratan takdir
lagi...

Mereka malas atau rajin, itu pilihan mereka,
tapi hak mereka selaku orang 'susah', tiada?

Aku tidak memuji Dakwah Kristian, tapi
mereka berjaya lakukan dakwah dengan
berkesan. Kita marah orang Kristian memberi
bantuan 'direct', tanpa borang, mengambil
nombor que dsb, sedangkan Institusi Agama
kita masih tidak 'mesra' dengan golongan 'tepi
jalan'..

Mereka bukan sampah yang patut di nafikan
haknya...

Mereka juga manusia...

2 sen..

No comments:

Post a Comment