Friday 26 July 2013

I'tikaf Ramadhan?

Mmm.. Aku bukan Ustaz. Period. Jadi kalau nak
hentam aku dengan dalil atau hadis yang kuat
sandarannya kerana kecetekan ilmu aku, aku
terima seadanya.

Ok.

Ramadhan, bulan I'tikaf. Waktu ni, ramai orang
berada di 'dalam' masjid untuk niat ber i'tikaf.

Ok. Aku tak kata I'tikaf salah, tapi jika
beri'tikaf di dalam masjid dengan melayan You
Tube atau FB, atau bergelak ketawa dengan
riang gembira dengan rakan-rakan, adakah itu
di kira i'tikaf?

(Mengenai walaupun di masjid layan You Tube
tapi dengar ceramah atau buka FB tapi untuk
berdakwah, itu perbahasan lain ek..)

Cuba kita fahami apa itu i'tikaf dan
cara Rasulullah beri'tikaf.

Aku tak nak letak hukum sebab aku tak tahu,
(walau banyak pendapat mengatakan makruh),
tapi apa nilai i'tikaf itu kalau tak di isi dengan
muhasabah diri, dan di sulami dengan amalan
Sunnah i'tikaf cara Rasulullah supaya dengan
i'tikaf itu, kita lebih dekat dengan Allah?

Oleh itu, aku lebih suka membuat
perbandingan adil.

Daripada duduk kat cyber cafe, baik duduk kat
masjid i'tikaf.

Tapi, lebih baik i'tikaf di masjid dengan
amalan ibadah daripada i'tikaf kat masjid tapi
dengan amalan 'cyber cafe'..

Selamat ber i'tikaf!

2 sen..

No comments:

Post a Comment